Program priorytetowy NaszEauto
Program skierowany jest do osób fizycznych oraz osób fizycznych wykonujących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) – i dotyczy wsparcia finansowego na zakup/leasing/wynajem długoterminowy pojazdów elektrycznych kategorii M1 (osobowe).
Cel programu
Uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego bezemisyjnych pojazdów elektrycznych.
Rodzaje przedsięwzięć
Przedsięwzięcie polegające na zakupie/leasingu/wynajmie długoterminowym nowego pojazdu elektrycznego kategorii M1 w rozumieniu załącznika nr 2 do ustawy – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystującego do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.
Budżet
Kwota alokacji dla bezzwrotnych form dofinansowania do 1 181 997 750 zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności Polski (KPO), w ramach którego uwzględniono nowy kamień milowy E4aG w postaci ustanowienia programu wsparcia zakupu, wynajmu długoterminowego lub leasingu bezemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1 dla osób fizycznych oraz osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą (JDG).
1 181 997 750 zł
OOW (Wnioskodawcy / Beneficjenci)
Beneficjentem jest osoba fizyczna lub osoba fizyczna wykonująca działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG).
OOW (Wnioskodawca) musi być wskazany jako nabywca/odbiorca na fakturze za zakup pojazdu lub za opłatę wstępną.
Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski należy składać w terminie od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków.
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania dedykowanej puli środków.
Forma wsparcia
Wsparcie bezzwrotne z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dotacja)
Lp. | Ostateczny odbiorca wsparcia (OOW) | Maksymalna cena netto pojazdu wynikająca z faktury | Rodzaj premii 1 | Maksymalna wysokość wsparcia/premii |
1. | Osoby fizyczne | 225 000 zł | nd | 18 750 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie2 | 11 250 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
2. | Osoby fizyczne posiadające kartę dużej rodziny3 | 225 000 zł | nd | 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 5 000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie2 | 5 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
3. | Osoby fizyczne– LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | nd | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 5 000 zł | |||
dodatkowo przy dochodzie ostatecznego odbiorcy wsparcia nie więcej niż 135 000 zł rocznie2 | 5 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
4. | JDG | 225 000 zł | nd | 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł | ||||
5. | JDG-LEASING/WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY | 225 000 zł | nd | Maksymalna wysokość dofinansowania do opłaty wstępnej nie więcej niż 30 000 zł |
dodatkowo za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. | 10 000 zł | |||
Łącznie 40 000 zł |
1 Przez premię rozumie się zwiększenie dofinansowania ze względu na spełnienie wymaganego warunku.
2 Sposób wyliczenia dochodu oraz wykaz o dokumentów potwierdzających dochód wskazane zostaną we wniosku o udzielenie wsparcia.
3 W rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.
Na co zwrócić uwagę?
pojazd musi być nowy tj. nie może być zarejestrowany przed zakupem przez dealera (pierwsza rejestracja pojazdu musi odbyć się przez OOW lub firmę leasingową/wynajmującą) oraz przebieg pojazdu nie może przekroczyć 6 000 km
do wsparcia kwalifikują się nowe pojazdy elektryczne kategorii M1 (osobowe) – dot. wyłącznie pojazdów o napędzie elektrycznym (ze wsparcia wyłączone są pojazdy z napędem hybrydowym czy na wodór)
kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia dot.:
- zakupu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1
- opłaty wstępnej ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego,
podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym co oznacza, że podstawą wyliczenia kwoty wsparcia jest kwota netto zakupu pojazdu lub kwota netto opłaty wstępnej
koszty są kwalifikowane jeśli zostały poniesione na przedsięwzięcia, których zakończenie realizacji nastąpiło w okresie od 01.07.2024 r. do 31.03.2026 r. co oznacza, że:
w przypadku zakupu pojazdu do wsparcia kwalifikują się pojazdy, dla których data wystawienia faktury za zakup pojazdu jest pomiędzy dniem 01.07.2024 a 31.03.2026 r. Pod uwagę brana jest faktura stanowiąca podstawę rejestracji pojazdu (faktura końcowa);
w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego do wsparcia kwalifikują się pojazdy, dla których data przekazania pojazdu do używania lub używania i pobierania pożytków jest pomiędzy dniem 01.07.2024 a 31.03.2026 r. Pod uwagę brana jest data wskazana na protokole przekazania pojazdu Korzystającemu tj. OOW
polisa AC musi obowiązywać co najmniej od dnia złożenia wniosku o udzielenie wsparcia do dnia upływu okresu trwałości
polisa AC załączona przy wniosku musi posiadać podpis przedstawiciela ubezpieczyciela lub agenta (podpis tradycyjny wraz z pieczęcią lub podpis kwalifikowany, możliwy do zweryfikowania)
wsparcie będzie wypłacone tylko w formie refundacji co oznacza, że faktura za zakup pojazdu lub za opłatę wstępną musi być uregulowana w całości
OOW może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny co oznacza, że jedna osoba może złożyć jeden wniosek na jeden pojazd. WAŻNE! w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy
Zabezpieczenie warunków umowy
OOW (Wnioskodawca) ma do wyboru dwie formy zabezpieczenia warunków umowy tj. cesja praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową
Weksel in blanco – instrukcja podpisywania weksla i deklaracji wekslowej dostępna TUTAJ oraz schemat podpisu weksla dostępny TUTAJ
W momencie złożenia podpisów przez przedstawicieli NFOŚiGW na umowie, Beneficjent otrzymuje informację e-mail na adres wskazany we wniosku, przy której załączona zostaje zawarta umowa wraz z informacją o konieczności dostarczenia podpisanego weksla wraz z deklaracją wekslową. Przy niniejszej wiadomości e-mail Beneficjent otrzymuje również wzór weksla oraz wypełnioną deklarację wekslową.
Podpisane dokumenty tj. weksel oraz deklaracja wekslowa (z notarialnym poświadczeniem) można przesłać do NFOŚiGW za pośrednictwem poczty/kuriera lub osobiście złożyć w Kancelarii NFOŚiGW.
W momencie rozliczenia i zamknięcia umowy weksel oraz deklaracja wekslowa zostaną komisyjnie zniszczone i z czynności tej zostanie sporządzony protokół.
cesja praw z polisy AC ustanawiana jest przez firmę ubezpieczeniową na jej własnym formularzu – najczęściej cesja przybiera formę zapisu na samej polisie lub podpisywany jest aneks do polisy, w którym zaznaczana jest cesja.
Cesję należy ustanowić na Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3A, 02-673 Warszawa, NIP: 5220018559, REGON 142137128.
Nie czekaj!
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (tzw. GWD)
Dokumenty dla programu priorytetowego
NaszEauto
dokumenty
Dot. zakupu pojazdu:
- skan/skany faktur zakupu nowego pojazdu (wraz z fakturami zaliczkowymi, jeśli dotyczy) wystawionej na OOW, przy czym faktura ta powinna być opłacona oraz zawierać co najmniej informacje o cenie nabycia pojazdu, marce i modelu zakupionego pojazdu, nr identyfikacyjnego pojazdu (VIN), rodzaju napędu pojazdu oraz przebiegu pojazdu. W przypadku zakupu pojazdu poza granicami Polski należy dodatkowo załączyć tłumaczenie faktury na język polski poświadczone przez tłumacza przysięgłego. W przypadku braku wskazania na fakturze przebiegu pojazdu należy załączyć oświadczenie podpisane przez sprzedawcę (dealera) o wysokości przebiegu pojazdu na dzień sprzedaży,
- w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski na terenie UE – deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych AKC-US,
- w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami UE – dowód odprawy celnej przywozowej,
- w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski – świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz zaświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe,
- pełny skan dowodu rejestracyjnego (obie jego strony) pojazdu, w którym jako właściciel pojazdu figuruje OOW,
- skan dokumentu ubezpieczenia (polisę) OC oraz AC (autocasco) wraz z dowodem opłacenia składek lub pierwszej raty dla pojazdu wskazanego we wniosku o objęcie Wsparciem. Polisa AC musi posiadać podpis ubezpieczyciela lub jego przedstawiciela (podpis odręczny i pieczęć firmowa lub elektroniczny podpis kwalifikowany możliwy do zweryfikowania),
- raport w formacie pliku .pdf z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu pojazdu wskazanego we wniosku o objęcie przedsięwzięcia Wsparciem (raport do pobrania na stronie historiapojazdu.gov.pl),
- w przypadku wnioskowania o premię za zezłomowanie pojazdu spalinowego – decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu, ze wskazaniem złomowania jako powodu wyrejestrowania,
- w przypadku rejestracji pojazdu na więcej niż jedną osobę – pełnomocnictwo współwłaściciela Pojazdu dla wnioskodawcy w celu złożenia wniosku wraz z klauzulą RODO dla współwłaściciela (wzór pełnomocnictwa),
- oświadczenie OOW o niepozostawaniu w związku małżeńskim albo zgoda współmałżonka na przyjęcie dofinansowania albo dokument stanowiący o rozdzielności majątkowej małżonka (wzór oświadczenia),
- w przypadku, gdy OOW posiada KDR – pełny skan Karty Dużej Rodziny, obie jej strony,
- w przypadku, gdy wniosek nie jest podpisany przez Wnioskodawcę (właściciela pojazdu) – pełnomocnictwo do złożenia wniosku oraz zawarcia Umowy, a także prowadzenia czynności z nią związanych (wzór pełnomocnictwa).
Dot. leasingu/wynajmu długoterminowego:
- protokół przekazania do używania albo używania i pobierania pożytków OOW Pojazdu zgodny ze wzorem stosowanym przez wydającego pojazd do używania, zawierający co najmniej: datę przekazania pojazdu, dane przedmiotu przekazania, dane leasingobiorcy/wynajmującego. W przypadku braku wskazania ww. danych w protokole należy załączyć oświadczenie firmy leasingowej/wynajmującej, w którym wskazane będą wyżej wymagane informacje. W przypadku sporządzenia protokołu w języku obcym dodatkowo należy załączyć tłumaczenie protokołu na język polski poświadczone przez tłumacza przysięgłego,
- faktura za opłatę wstępną wraz z dowodem wpłaty,
- faktura zakupu leasingowanego pojazdu lub oświadczenie firmy leasingowej o cenie zakupu netto pojazdu lub umowa leasingowa/wynajmu długoterminowego, w której wskazana jest kwota netto zakupu pojazdu,
- pełny skan dowodu rejestracyjnego (obie jego strony) pojazdu wskazanego we wniosku o objęcie przedsięwzięcia Wsparciem, w którym jako właściciel pojazdu figuruje OOW lub firma, z którą wiąże go umowa leasingu/wynajmu długoterminowego,
- skan dokumentu ubezpieczenia (polisę) OC oraz AC (autocasco) wraz z dowodem opłacenia składek lub pierwszej raty dla pojazdu wskazanego we wniosku o objęcie Wsparciem. Polisa AC musi posiadać podpis ubezpieczyciela lub jego przedstawiciela (podpis odręczny i pieczęć firmowa lub elektroniczny podpis kwalifikowany możliwy do zweryfikowania),
- raport w formacie pliku .pdf z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu pojazdu wskazanego we wniosku o objęcie przedsięwzięcia Wsparciem (raport do pobrania na stronie historiapojazdu.gov.pl),
- w przypadku wnioskowania o premię za zezłomowanie pojazdu spalinowego – decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu, ze wskazaniem złomowania jako powodu wyrejestrowania,
- w przypadku rejestracji pojazdu na więcej niż jedną osobę – pełnomocnictwo współwłaściciela Pojazdu dla wnioskodawcy w celu złożenia wniosku wraz z klauzulą RODO dla współwłaściciela (wzór pełnomocnictwa),
- oświadczenie OOW o niepozostawaniu w związku małżeńskim albo zgoda współmałżonka na przyjęcie dofinansowania albo dokument stanowiący o rozdzielności majątkowej małżonka (wzór oświadczenia),
- w przypadku, gdy OOW posiada KDR – pełny skan Karty Dużej Rodziny, obie jej strony,
- w przypadku, gdy wniosek nie jest podpisany przez Wnioskodawcę (właściciela pojazdu) – pełnomocnictwo do złożenia wniosku oraz zawarcia Umowy, a także prowadzenia czynności z nią związanych (wzór pełnomocnictwa),
- oświadczenie podpisane przez przedstawiciela firmy leasingowej potwierdzające uregulowanie faktury za opłatę wstępną (wzór oświadczenia).
Aby utworzyć nowy wniosek w systemie GWD należy kliknąć w ikonę Nowy wniosek o dofinansowanie, znajdującą się w menu głównym i określić rodzaj wniosku:
następnie należy wypełnić parametry formularza dla wniosku
Procedowanie wniosków
Etapy rozpatrywania wniosku:
Na poszczególne etapy rozpatrywania wniosku przewiduje się następującą liczbę dni roboczych NFOŚiGW:
- rejestrowanie wniosku – do 2 dni od daty nadania wniosku przez Wnioskodawcę w GWD na skrzynkę podawczą NFOŚiGW;
- ocena wniosku wg kryteriów dostępu oraz wg kryteriów horyzontalnych – do 60 dni od daty rejestracji wniosku;
- w przypadku wniosku niezgodnego z programem priorytetowym odrzucenie go z dalszego postępowania (Komunikat systemowy, w którym wskazana jest informacja o odrzuceniu wniosku z podaniem przyczyny odrzucenia) – do 60 dni od daty rejestracji wniosku;
- jeżeli to konieczne, wezwanie Wnioskodawcy do uzupełnienia brakujących informacji lub dokumentów wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych (Komunikat systemowy, w którym wykazana jest informacja o konieczności poprawy lub uzupełnienia wniosku wraz z podaniem rodzaju dokumentów/wyjaśnień, które należy załączyć do poprawionego lub uzupełnionego wniosku) – czas na dokonanie uzupełnienia do 10 dni od dnia otrzymania wezwania przez Wnioskodawcę;
- ponowna ocena wniosku wg kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych – do 10 dni od daty uzupełnienia wymaganych informacji/dokumentów;
- kontrola prawidłowości wykonania oceny wniosków wg kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych – do 10 dni od dnia zakończenia oceny wg kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych;
- poinformowanie Wnioskodawcy o rozpatrzeniu wniosku ze wskazaniem wyniku weryfikacji (Komunikat systemowy) – do 10 dni od daty oceny wniosku wg kryteriów dostępu i kryteriów horyzontalnych. W przypadku negatywnej weryfikacji wniosku poinformowanie Wnioskodawcy o możliwości złożenia odwołania, w terminie wskazanym w § 7 ust. 9 Regulaminu naboru;
- w przypadku pozytywnej weryfikacji wniosku – uchwała Zarządu o objęcie wsparciem przedsięwzięcia – do 20 dni;
- zawiadomienie Wnioskodawcy o przyznaniu wsparcia (Komunikat systemowy) – do 3 dni od podjęcia przez Zarząd NFOŚiGW uchwały o dofinansowaniu przedsięwzięcia;
- zawarcie umowy – do 20 dni od dnia wejścia w życie uchwały Zarządu NFOŚiGW;
- ustanowionego zabezpieczenia do umowy;
- wypłata wsparcia – do 45 dni kalendarzowych od zawarcia umowy i dostarczenia prawidłowo ustanowionego zabezpieczenia do umowy.
Termin przeprowadzenia pełnej oceny wniosku aż do wypłaty wsparcia uzależniony jest od liczby wniosków, które wpłyną do NFOŚiGW w ramach naboru. Wskazane wyżej terminy rozpatrywania wniosków przez NFOŚiGW mają charakter instrukcyjny i dotyczą jedynie wniosków prawidłowo złożonych, niewymagających uzupełnienia. Naruszenie tych terminów przez NFOŚiGW nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Wnioskodawcy.
Odwołanie
W przypadku odrzucenia wniosku Wnioskodawca może zwrócić się pisemnie do NFOŚiGW o powtórną ocenę wniosku, w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od daty otrzymania korespondencji elektronicznej e-mail informującej o odrzuceniu wniosku.
Pismo z prośbą o powtórną ocenę należy składać na adres ne.odwolania@nfosigw.gov.pl.
Prawo to przysługuje jednorazowo w toku całego postępowania. Pismo z prośbą o powtórną ocenę, które wpłynęło do NFOŚiGW po upływie wskazanego powyżej terminu oraz na adres e-mail inny niż wskazany powyżej lub nie spełnia wymogów formalnych wskazanych w ust. 11, pozostawia się bez rozpatrzenia.
Pismo o powtórną ocenę powinno spełniać wymogi formalne, tj. zawierać:
- oznaczenie instytucji właściwej do rozpatrzenia wniosku (NFOŚiGW),
- oznaczenie Wnioskodawcy (imię i nazwisko lub firma),
- numer wniosku o udzielenie wsparcia,
- wskazanie kryteriów, z których oceną Wnioskodawca się nie zgadza, wraz z uzasadnieniem, wskazanie zarzutów o charakterze proceduralnym w zakresie przeprowadzonej oceny, jeżeli zdaniem Wnioskodawcy naruszenia takie miały miejsce, wraz z uzasadnieniem,
- podpis Wnioskodawcy lub Pełnomocnika (podpis elektroniczny lub podpis zaufany).
Rozpatrzenie pisma o powtórną ocenę wniosku polega na ponownej ocenie wniosku na podstawie kryteriów, z oceną których Wnioskodawca się nie zgadza.