Skip to main content

FAQ

Nie jesteś pewien jak to działa? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Wnioskodawca musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu jednakże nie krócej niż 3 lata. Należy również pamiętać, że zezłomowany pojazd musiał być kategorii M1 (osobowy) oraz musiał być to pojazd spalinowy.

W przypadku, gdy Wnioskodawcą jest osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG), zezłomowany pojazd musiał być wprowadzony do ewidencji środków trwałych od co najmniej 3 lat.

Do premii kwalifikują się pojazdy spalinowe kategorii M1, których Wnioskodawca był właścicielem co najmniej 3 lata.

Więcej w poradniku Jak zezłomować auto i uzyskać dotację z programu NaszEauto?

Wniosek o udzielenie wsparcia składa wnioskodawca tj. właściciel/współwłaściciel pojazdu. Istnieje możliwość, aby wniosek o udzielenie wsparcia złożony został przez pełnomocnika ustanowionego przez wnioskodawcę (właściciela/współwłaściciela pojazdu). Pełnomocnikiem może być np. przedstawiciel dealera/firmy leasingowej. W przypadku złożenia (podpisania) wniosku przez osobę inną niż wnioskodawca (właściciel/współwłaściciel pojazdu) przy wniosku konieczne jest załączenie pełnomocnictwa wydanego przez wnioskodawcę na osobę podpisującą wniosek.

Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ

Szczegóły wskazane są w pomocy kontekstowej we wniosku o udzielenie wsparcia. We wniosku należy wskazać dochód brutto Wnioskodawcy lub Wnioskodawcy i współmałżonka (niezależnie czy współmałżonek jest współwłaścicielem pojazdu wskazanego we wniosku).

Podaje się klasę działalności, w związku z którą podmiot ubiega się o pomoc de minimis. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie jednej takiej działalności, podaje się klasę PKD tej działalności, która generuje największy przychód.

Należy wskazać identyfikator gminy, w której Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania albo siedzibę – wpisuje się siedmiocyfrowe oznaczenie nadane w sposób określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1031, z późn. zm.).

Tak, pojazd może mieć dwóch i więcej współwłaścicieli. Wnioskodawcą może być jeden ze współwłaścicieli. Faktura powinna być wystawiona na osobę wnioskującą o wsparcie lub na wszystkich współwłaścicieli. Zapłata za zakup pojazdu może odbyć się z dowolnego rachunku bankowego. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z warunkami programu w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy.

Nie, nie może. Zgodnie z ust. 7.3 pkt. 13 Programu NaszEauto ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny.

Kosztem kwalifikowanym w Programie jest opłata wstępna (koszt netto). Należy podkreślić, że wysokość wsparcia nie może przekroczyć wysokości opłaty wstępnej. W związku z tym w Programie priorytetowym NaszEauto wskazano, że wysokość wsparcia wynosi do kwoty 40 000 zł w tym wysokość wsparcia za opłatę wstępną nie przekroczy 30 000 zł.

Przykład 1: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 25 000 zł oraz OOW spełnia warunki dot. premii. W związku z tym, że opłata wstępna nie przekracza maksymalnej kwoty wsparcia tj. 30 000 zł wysokość wsparcia będzie wynosić 25 000 zł, niezależnie od tego, czy we wniosku zaznaczone będą premie czy też nie. Dlatego też, w przypadku gdy kwota netto opłaty wstępnej jest niższa niż 30 000 zł wyłączona została możliwość wnioskowania o premię.

Przykład 2: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 32 000 zł oraz OOW wnioskuje o premię za zezłomowanie w wysokości 5 000 zł – wysokość wsparcia wyniesie 32 000 zł, przy czym wysokość wsparcia za opłatę wstępną wynosić będzie 27 000 zł oraz 5 000 zł za premię.

Nie, zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd elektryczny musi być nowy oraz zarejestrowany na rzecz właściciela pojazdu, który jest OOW lub w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego na OOW lub firmę leasingową/wynajmującą pojazd.

Tak. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.

Dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed dniem złożenia wniosku. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez OOW), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.

W pierwszej kolejności należy zakupić pojazd elektryczny lub podpisać umowę leasingu/najmu oraz opłacić fakturę za opłatę wstępną, a także odebrać pojazd do używania lub używania i pobierania korzyści. Przed złożeniem wniosku pojazd elektryczny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony polisą OC/AC.

Tablice rejestracyjne demonstracyjne inaczej tablice rejestracyjne tymczasowe – wydawane na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Wyróżniają się czerwonymi znakami na białym tle.

W takim przypadku możliwe jest uzyskanie wsparcia w wysokości do 30 tys. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdu (według zapisów w programie i we wniosku o udzielenie wsparcia) dofinansowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).

W przypadku, gdy JDG chce uzyskać wsparcie na zakup/leasing/wynajem auta elektrycznego może liczyć na wsparcie w wysokości do 30 tys. zł. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdy spalinowego kategorii M1 (zgodnie z zapisami programu i wniosku o udzielenie wsparcia) dofinasowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).

Program NaszEauto skierowany jest do osób fizycznych i osób fizycznych prowadzących JDG na zakup/leasing/wynajem długoterminowy NOWYCH aut elektrycznych. Przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd kategorii M1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6 000 km.

Jeśli pojazd nie był wcześniej zarejestrowany i osoba ubiegająca się o wsparcie jest pierwszym właścicielem tego pojazdu tj. pierwsza rejestracja pojazdu odbyła się przez Wnioskodawcę – może złożyć wniosek o dofinansowanie.

Zasady Programu NaszEauto nie ograniczają Beneficjentów będących JDG w odniesieniu do daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku wnioskowania przez JDG o premię za zezłomowanie, pojazd spalinowy musi być wprowadzony do ewidencji środków trwałych od co najmniej 3 lat.

Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny. W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na to samo przedsięwzięcie, rozpatrzeniu podlega tylko pierwszy wniosek (decyduje kolejność wpływu). Reasumując jedna osoba może złożyć jeden wniosek na jeden pojazd.

Tak, jednak trzeba mieć na uwadze, że dofinasowanie nie może dotyczyć tego samego auta. Obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia. W przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie na ten sam pojazd w Programie Mój elektryk, przed złożeniem wniosku do Programu NaszEauto należy wycofać wniosek w programie ME lub złożyć rezygnację z dofinansowania i ew. dokonać zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie z ME, Beneficjentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia. Po tym czasie można złożyć wniosek do Programu NaszEauto.

Aby uzyskać szczegółowe informacje na ten temat należy kierować pytania na adresy: me2@nfosigw.gov.pl lub mojelektryk@nfosigw.gov.pl.

Nie, obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia.

Rolnicy mogą ubiegać się o dofinansowanie w programie NaszEauto jako osoby fizyczne lub JDG. Aby rolnik został uznany za JDG obok produkcji podstawowej produktów rolnych musi prowadzić także inną działalność, np. przetwarzanie produktów rolnych, w ramach której będą wykorzystywać zakupiony pojazd. Wówczas jest uprawniony jest do uzyskania wsparcia. Do wsparcia nie kwalifikują się osoby wykorzystujące pojazd do prowadzenia działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

Zgodnie z art. 33 Ustawy z dnia 22 marca 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 771) o komornikach sądowych, komornik nie prowadzi jednoosobowej działalności gospodarczej dlatego też wsparcie może być przyznane jedynie na pojazd zakupiony/leasingowany/wynajęty na osobę fizyczną.

W przypadku, gdy protokół przekazania pojazdu Korzystającemu do używania lub używania i pobierania pożytków podpisany jest 01.07.2025 r. i później, istnieje możliwość uzyskania wsparcia.

Wysokość dochodu wskazywany we wniosku dot. Wnioskodawcy i współmałżonka (we wniosku nie jest wskazywany dochód współwłaściciela pojazdu chyba, że jest współmałżonkiem Wnioskodawcy). W przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest w związku małżeńskim lub posiada rozdzielność majątkową, we wniosku wskazuje wyłącznie swój roczny dochód brutto. Szczegółowa instrukcja wyliczania dochodu wskazana jest w pomocy kontekstowej we wniosku oraz instrukcji

Do wniosku nie trzeba dołączać dokumentów potwierdzających dochód. Dokumenty te należy przechowywać od momentu złożenia wniosku o objęcie wsparciem do czasu zakończenia umowy o objęcie wsparciem (tj. do zakończenia okresu trwałości zdefiniowanego w cz. IV wniosku). W tym okresie, na żądanie upoważnionych podmiotów, OOW jest zobowiązany do udostępnienia dokumentów potwierdzających prawidłowość danych.

Premia skierowana jest do Wnioskodawców z gospodarstw domowych o niskim dochodzie tj. nie przekraczającym rocznie kwoty 135 000 zł co oznacza, że kwalifikują się osoby, które uzyskały udokumentowane dochody i ich źródło wskazane jest w cz. V wniosku w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku lub w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia (tj. do wnioskowania o premię nie kwalifikują się osoby, które nie uzyskały żadnych udokumentowanych dochodów lub takich których źródło nie występuje w cz. V wniosku).

Tak, ważne jest aby pojazd nie był zarejestrowany na dealera i jego przebieg nie może przekroczyć 6 000 km.

W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski na terenie UE wymagana jest deklaracja uproszczona dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych AKC-US.

W przypadku pojazdu zakupionego poza granicami UE wymagany jest dowód odprawy celnej przywozowej.

Oprócz jednego z ww. dokumentów w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski wymagane jest również świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz zaświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe.

Nie, w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na ten pojazd i inne pojazdy.

Tak, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata..

Nie, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata. W związku z tym, że z premią wiąże się podwyższone wsparcie właściciel lub współwłaściciel pojazdu musi udokumentować własności pojazdu w formie decyzji o rejestracji zezłomowanego pojazdu.

Wniosek należy złożyć poprzez Generator Wniosków o dofinansowanie (GWD), który dostępny jest na (https://gwd.nfosigw.gov.pl/). Instrukcja wyboru formularza wniosku w GWD dostępna jest TUTAJ

Tak, przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ

Każda osoba upoważniona przez Wnioskodawcę. Należy pamiętać, że przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ

Należy wskazać numer rachunku bankowego wskazany przez Wnioskodawcę (nie ma obowiązku aby rachunek bankowy był własnością Wnioskodawcy).

Faktura za zakup pojazdu, stanowiąca podstawę do rejestracji pojazdu przez firmę leasingową.

W tabeli należy wskazać numer NIP Wnioskodawcy oraz jeśli dotyczy numer NIP podmiotu powiązanego. Szczegóły dot. wypełnienia cz. VI wniosku wskazane są w pomocy kontekstowej we wniosku o udzielenie wsparcia.

W przypadku konieczności dodania więcej niż 1 pliku do jednej pozycji należy je połączyć w skompresowany plik (np. „.zip”) zawierający wszystkie konieczne pliki i następnie dołączyć taki plik jako załącznik. System umożliwia dodanie pliku o rozszerzeniu znajdującym się na Liście dopuszczalnych typów załączników. Wykaz akceptowalnych typów załączników znajduje się na dole strony, pod tabelą z załącznikami tj 7z, bmp, csv, doc, docx, dwg, gif, jfif, jpeg, jpg, odg, ods, odt, pdf, png, pptx, rar, rtf, tif, tiff, txt, xades, xls, xlsx, xml, xps, zip.

Przewidujemy, że od momentu złożenia wniosku do momentu wypłaty środków upłynie ok. 4 miesiące. Niemniej jednak okres ten może ulec wydłużeniu, jeśli wniosek skierowany zostanie do uzupełnienia i/lub wnioskodawca nie dostarczy wynikającego z umowy zabezpieczenia lub nastąpi opóźnienie w wypłacie środków z udzielonego wsparcia wynikłe wskutek czasowego braku dostępności środków.

Wniosek składany do NFOŚiGW musi być podpisany przez Wnioskodawcę/Pełnomocnika podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym. Składając wniosek, Wnioskodawca potwierdza spełnienie wszystkich warunków wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia, które dostępne są w zakładce „Warunki umowy”.

Wnioskodawca na polisie OC/AC musi być wskazany jako ubezpieczający/korzystający/użytkownik pojazdu.

Tak, ważne jest aby polisa AC podpisana była przez przedstawiciela ubezpieczyciela lub agenta podpisem tradycyjnym wraz z pieczęcią firmową lub podpisem elektronicznym (możliwym do weryfikacji).

Oświadczenie ubezpieczyciela lub firmy leasingowej o uiszczeniu należności za polisę. Oświadczenie musi być podpisane przez przedstawiciela firmy leasingowej lub ubezpieczyciela/agenta (podpis tradycyjny wraz z pieczęcią lub kwalifikowany, możliwy do weryfikacji)

Oświadczenie ubezpieczyciela lub firmy leasingowej o uiszczeniu należności za polisę. Oświadczenie musi być podpisane przez przedstawiciela firmy leasingowej lub ubezpieczyciela/agenta (podpis tradycyjny wraz z pieczęcią lub kwalifikowany, możliwy do weryfikacji)

NFOŚiGW po zawarciu umowy o udzielenie wsparcia może przeprowadzić indywidualną kontrolę, w trakcie której należy przedłożyć dokumenty wskazane przez NFOŚiGW. Co do zasady po zakończeniu okresu trwałości Przedsięwzięcia, Wnioskodawca nie musi dokonywać żadnych czynności chyba, że zostanie wylosowany do kontroli – w tym wypadku pracownik NFOŚiGW kontaktuje się bezpośrednio z Wnioskodawcą

Okres trwałości Przedsięwzięcia wynosi 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez Wnioskodawcę), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu

Zgodnie z ust. 6 Programu NaszEauto podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Zasada ta wynika z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zatwierdzonych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dnia 18.11.2022 r. Natomiast Wytyczne zostały wydane na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Zasady Programu NaszEauto wskazują obowiązek ubezpieczenia pojazdu polisą AC. Warunek ten wynika z zabezpieczenia Wnioskodawcy przed koniecznością zwrotu dotacji w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Należy podkreślić że zgodnie z warunkami umowy w przypadku powyższych zdarzeń Wnioskodawca ma obowiązek zwrotu części dotacji wraz z odsetkami.

Nie jest to warunek obligatoryjny. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesje praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla.

W przypadku załączenia pozwolenia czasowego, wniosek zostanie odesłany do korekty celem uzupełnienia o wymagany dokument tj. dowód rejestracyjny.

Weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla jest jedną z form zabezpieczenia warunków umowy. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesje praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla

Tak. Instrukcja podpisywania weksla i deklaracji wekslowej dostępna jest TUTAJ

Nie, w momencie rozliczenia i zamknięcia umowy weksel oraz deklaracja wekslowa zostaną komisyjnie zniszczone i z czynności tej zostanie sporządzony protokół. Ta sama sytuacja odnosi się do weksla i deklaracji wekslowej, do której zgłoszone zostaną uwagi w trakcie weryfikacji dokonywanej przez pracownika NFOŚiGW.

Weksel wraz z deklaracją wekslową, potwierdzony notarialnie należy przesłać/dostarczyć do siedziby NFOŚiGW, ul. Konstruktorska 3A, 02-673 Warszawa (na kopercie należy wskazać nr umowy o udzielenie wsparcia)

Wniosek należy złożyć po odbiorze pojazdu przez Wnioskodawcę oraz zawarciu i opłaceniu polisy OC/AC.

Nie, wnioskodawcą może być wyłącznie osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. W tym wypadku pojazd elektryczny należy zakupić lub podpisać umowę leasingu/wynajmu długoterminowego na JDG.

Pojazd musi być użytkowany do końca ostatniego dnia okresu trwałości. W opisanych przykładzie zwrot pojazdu firmie leasingowej powinien nastąpić najwcześniej 07.05.2027 r.

Ważne jest, aby wystawiona została faktura przez firmę leasingową za opłatę wstępną. Potwierdzeniem uregulowania tej faktury jest oświadczenie wystawione przez przedstawiciela firmy leasingowej, w którym potwierdza, że należność za fakturę dot. opłaty wstępnej została uregulowana w całości. Oświadczenie musi być podpisane przez przedstawiciela firmy leasingowej (podpis tradycyjny wraz z pieczęcią lub kwalifikowany, możliwy do weryfikacji)

Tak, pod warunkiem, że płatności te spełniają definicję opłaty wstępnej wskazaną w Programie NaszEauto tj. przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany.

Nie czekaj!

ikona formy składania wniosków

Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (tzw. GWD)

INFOLINIA NFOŚIGW

INFORMACJE O PROGRAMIE I WNIOSKACH

INFORMACJE DOTYCZĄCE INFOLINII NFOŚIGW

Godziny pracy infolinii 7.30-15.30
W godz. 15.00 – 15.30 są obsługiwane wyłącznie telefony już oczekujące na połączenie z konsultantem. Wszystkich, którzy nie uzyskają połączenia do godziny 15.30, zapraszamy do kontaktu następnego dnia.

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI