FAQ
Nie jesteś pewien jak to działa? Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Wnioskodawca musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu jednakże nie krócej niż 3 lata. Należy również pamiętać, że zezłomowany pojazd musiał być tej samej kategorii co pojazd elektryczny oraz musiał być to pojazd spalinowy.
Do premii kwalifikują się pojazdy spalinowe tej samej kategorii co pojazd elektryczny, których Wnioskodawca był właścicielem co najmniej 3 lata.
Więcej w poradniku Jak zezłomować auto i uzyskać dotację z programu NaszEauto?
Wniosek o udzielenie wsparcia składa wnioskodawca tj. właściciel/współwłaściciel pojazdu. Istnieje możliwość, aby wniosek o udzielenie wsparcia złożony został przez pełnomocnika ustanowionego przez wnioskodawcę (właściciela/współwłaściciela pojazdu). Pełnomocnikiem może być np. przedstawiciel dealera/firmy leasingowej. W przypadku złożenia (podpisania) wniosku przez osobę inną niż wnioskodawca (właściciel/współwłaściciel pojazdu) przy wniosku konieczne jest załączenie pełnomocnictwa wydanego przez wnioskodawcę na osobę podpisującą wniosek.
Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ
4. Jaką należy podać klasę działalności, w związku z którą Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie?
Podaje się klasę działalności, w związku z którą podmiot ubiega się o pomoc de minimis. Jeżeli nie jest możliwe ustalenie jednej takiej działalności, podaje się klasę PKD tej działalności, która generuje największy przychód.
Należy wskazać identyfikator gminy, w której Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania albo siedzibę – wpisuje się siedmiocyfrowe oznaczenie nadane w sposób określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. poz. 1031, z późn. zm.).
Tak, pojazd może mieć dwóch i więcej współwłaścicieli. Wnioskodawcą może być jeden ze współwłaścicieli. Faktura powinna być wystawiona na osobę wnioskującą o wsparcie lub na wszystkich współwłaścicieli. Zapłata za zakup pojazdu może odbyć się z dowolnego rachunku bankowego. Należy przy tym pamiętać, że zgodnie z warunkami programu w przypadku złożenia wniosku na pojazd, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na inne pojazdy.
W przypadku pojazdu kategorii M1 nie może. Zgodnie z ust. 7.3 pkt. 13 Programu NaszEauto ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny.
Kosztem kwalifikowanym w Programie jest opłata wstępna (koszt netto). Należy podkreślić, że wysokość wsparcia nie może przekroczyć wysokości opłaty wstępnej. W związku z tym w Programie priorytetowym NaszEauto wskazano, że wysokość wsparcia wynosi do kwoty 40 000 zł w tym wysokość wsparcia za opłatę wstępną nie przekroczy 30 000 zł.
Przykład 1: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 25 000 zł oraz OOW spełnia warunki dot. premii. W związku z tym, że opłata wstępna nie przekracza maksymalnej kwoty wsparcia tj. 30 000 zł wysokość wsparcia będzie wynosić 25 000 zł, niezależnie od tego, czy we wniosku zaznaczone będą premie czy też nie. Dlatego też, w przypadku gdy kwota netto opłaty wstępnej jest niższa niż 30 000 zł wyłączona została możliwość wnioskowania o premię.
Przykład 2: kwota netto opłaty wstępnej wynosi 32 000 zł oraz OOW wnioskuje o premię za zezłomowanie w wysokości 5 000 zł – wysokość wsparcia wyniesie 32 000 zł, przy czym wysokość wsparcia za opłatę wstępną wynosić będzie 27 000 zł oraz 5 000 zł za premię.
Nie, zakupiony/leasingowany/wynajęty pojazd elektryczny musi być nowy oraz zarejestrowany na rzecz właściciela pojazdu, który jest OOW lub w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego na OOW lub firmę leasingową/wynajmującą pojazd.
Tak. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym.
Dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcie, którego realizacja została zakończona przed dniem złożenia wniosku. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez OOW), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu.
W pierwszej kolejności należy zakupić pojazd elektryczny lub podpisać umowę leasingu/najmu oraz opłacić fakturę za opłatę wstępną, a także odebrać pojazd do używania lub używania i pobierania korzyści. Przed złożeniem wniosku pojazd elektryczny objęty dofinansowaniem musi być ubezpieczony polisą OC/AC.
Tablice rejestracyjne demonstracyjne inaczej tablice rejestracyjne tymczasowe – wydawane na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Wyróżniają się czerwonymi znakami na białym tle.
W takim przypadku możliwe jest uzyskanie wsparcia w wysokości do 30 tys. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdu (według zapisów w programie i we wniosku o udzielenie wsparcia) dofinansowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).
W przypadku, gdy JDG chce uzyskać wsparcie na zakup/leasing/wynajem auta elektrycznego może liczyć na wsparcie w wysokości do 30 tys. zł. Jeśli beneficjent zdecyduje się na zezłomowanie pojazdy spalinowego kategorii M1 (zgodnie z zapisami programu i wniosku o udzielenie wsparcia) dofinasowanie może wzrosnąć do 40 tys. zł. Należy pamiętać, aby uzyskać maksymalną kwotę wsparcia koszt netto opłaty wstępnej musi wynosić minimum 30 000 zł (wsparcie bez premii) lub minimum 40 000 zł (wsparcie z dodatkową premią).
Tak.
Nie, do wsparcia kwalifikują się wyłącznie pojazdy nowe. Przez nowy pojazd elektryczny należy rozumieć pojazd kategorii M1, M2 lub N1 fabrycznie nowy, który nie był przed zakupem zarejestrowany oraz jego przebieg nie jest większy niż 6 000 km.
Jeśli pojazd nie był wcześniej zarejestrowany i osoba ubiegająca się o wsparcie jest pierwszym właścicielem tego pojazdu tj. pierwsza rejestracja pojazdu odbyła się przez Wnioskodawcę – może złożyć wniosek o dofinansowanie.
Zasady Programu NaszEauto nie ograniczają Beneficjentów będących JDG w odniesieniu do daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.
Ostateczny odbiorca wsparcia może otrzymać jedno dofinansowanie obejmujące jeden pojazd elektryczny kategorii M1. W przypadku pojazdów kategorii M2 i N1 możliwe jest złożenie przez jednego Wnioskodawcę więcej niż jednego wniosku (na różne przedsięwzięcia).
Tak, jednak trzeba mieć na uwadze, że dofinasowanie nie może dotyczyć tego samego auta. Obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia. W przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie na ten sam pojazd w Programie Mój elektryk, przed złożeniem wniosku do Programu NaszEauto należy wycofać wniosek w programie ME lub złożyć rezygnację z dofinansowania i ew. dokonać zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie z ME, Beneficjentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia. Po tym czasie można złożyć wniosek do Programu NaszEauto.
Aby uzyskać szczegółowe informacje na ten temat należy kierować pytania na adresy: me2@nfosigw.gov.pl lub mojelektryk@nfosigw.gov.pl.
Tak, jednak trzeba mieć na uwadze, że dofinasowanie nie może dotyczyć tego samego auta. Obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia. W przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie na ten sam pojazd w Programie Mój elektryk, przed złożeniem wniosku do Programu NaszEauto należy wycofać wniosek w programie ME lub złożyć rezygnację z dofinansowania i ew. dokonać zwrotu otrzymanej dotacji wraz z odsetkami. Zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie z ME, Beneficjentowi przysługuje prawo do wypowiedzenia Umowy w każdym czasie, z zachowaniem 30-dniowego okresu wypowiedzenia. Po tym czasie można złożyć wniosek do Programu NaszEauto.
Aby uzyskać szczegółowe informacje na ten temat należy kierować pytania na adresy: me2@nfosigw.gov.pl lub mojelektryk@nfosigw.gov.pl.
Nie, obowiązuje zasada: jedno dofinansowanie na zakup/leasing/ wynajem długoterminowy na jeden pojazd jednego ostatecznego odbiorcy wsparcia.
Rolnicy mogą ubiegać się o dofinansowanie w programie NaszEauto jako osoby fizyczne lub JDG. Aby rolnik został uznany za JDG obok produkcji podstawowej produktów rolnych musi prowadzić także inną działalność, np. przetwarzanie produktów rolnych, w ramach której będą wykorzystywać zakupiony pojazd. Wówczas jest uprawniony jest do uzyskania wsparcia. Do wsparcia nie kwalifikują się osoby wykorzystujące pojazd do prowadzenia działalności w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Zgodnie z art. 33 Ustawy z dnia 22 marca 2018 r. (Dz.U. 2018 poz. 771) o komornikach sądowych, komornik nie prowadzi jednoosobowej działalności gospodarczej dlatego też wsparcie może być przyznane jedynie na pojazd zakupiony/leasingowany/wynajęty na osobę fizyczną.
W przypadku, gdy protokół przekazania pojazdu Korzystającemu do używania lub używania i pobierania pożytków podpisany jest 01.07.2025 r. i później, istnieje możliwość uzyskania wsparcia.
W przypadku czasowej rejestracji pojazdu przez dealera, istnieje możliwość uzyskania wsparcia.
Tak, ważne jest aby pojazd nie był zarejestrowany na dealera i jego przebieg nie może przekroczyć 6 000 km.
Nie są wymagane w tym wypadku dodatkowe załączniki. Należy pamiętać, że faktura zakupu pojazdu wystawiona w języku obcym musi być przetłumaczona na język polski przez tłumacza przysięgłego.
W przypadku złożenia wniosku na pojazd kategorii M1, który jest współwłasnością kilku osób, pozostałe osoby będące współwłaścicielami nie mogą występować o wsparcie na ten pojazd i inne pojazdy.
Nie. Premia za zezłomowanie pojazdu przysługuje jednej osobie.
Tak, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata..
Nie, Wnioskodawca, który zawnioskuje o premię za zezłomowanie pojazdu musiał być ostatnim właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego pojazdu, nie krócej niż 3 lata. W związku z tym, że z premią wiąże się podwyższone wsparcie właściciel lub współwłaściciel pojazdu musi udokumentować własności pojazdu w formie decyzji o rejestracji zezłomowanego pojazdu.
Wniosek należy złożyć poprzez Generator Wniosków o dofinansowanie (GWD), który dostępny jest na (https://gwd.nfosigw.gov.pl/). Instrukcja wyboru formularza wniosku w GWD dostępna jest TUTAJ
Tak, przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ
Każda osoba upoważniona przez Wnioskodawcę. Należy pamiętać, że przy wniosku składanym przez Pełnomocnictwa należy załączyć pełnomocnictwo wypełnione i podpisane przez Wnioskodawcę. Wzór pełnomocnictwa dostępny jest TUTAJ
Numer rachunku bankowego, na który będzie wypłacone wsparcie musi być własnością/współwłasnością Wnioskodawcy.
W tabeli należy wskazać numer NIP Wnioskodawcy oraz jeśli dotyczy numer NIP podmiotu powiązanego. Szczegóły dot. wypełnienia cz. VI wniosku wskazane są w pomocy kontekstowej we wniosku o udzielenie wsparcia.
W przypadku konieczności dodania więcej niż 1 pliku do jednej pozycji należy je połączyć w skompresowany plik (np. „.zip”) zawierający wszystkie konieczne pliki i następnie dołączyć taki plik jako załącznik. System umożliwia dodanie pliku o rozszerzeniu znajdującym się na Liście dopuszczalnych typów załączników. Wykaz akceptowalnych typów załączników znajduje się na dole strony, pod tabelą z załącznikami tj 7z, bmp, csv, doc, docx, dwg, gif, jfif, jpeg, jpg, odg, ods, odt, pdf, png, pptx, rar, rtf, tif, tiff, txt, xades, xls, xlsx, xml, xps, zip.
Terminy przeznaczone na weryfikację wniosku oraz wypłatę wsparcia wskazane są w § 4 Regulaminu naboru. Niemniej jednak termin wypłaty wsparcia może ulec wydłużeniu, jeśli wniosek skierowany zostanie do uzupełnienia i/lub wnioskodawca nie dostarczy wynikającego z umowy zabezpieczenia lub nastąpi opóźnienie w wypłacie środków z udzielonego wsparcia wynikłe wskutek czasowego braku dostępności środków.
Wniosek składany do NFOŚiGW musi być podpisany przez Wnioskodawcę/Pełnomocnika podpisem kwalifikowanym lub Profilem Zaufanym. W przypadku poniżej wskazanych Wnioskodawców wniosek można podpisać wyłącznie elektronicznym podpisem kwalifikowanym:
- organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- parki narodowe;
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych lub prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzących działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ.
Składając wniosek, Wnioskodawca potwierdza spełnienie wszystkich warunków wskazanych w umowie o udzielenie wsparcia, które dostępne są w zakładce „Warunki umowy”.
Wnioskodawca na polisie OC/AC musi być wskazany jako ubezpieczający/korzystający/użytkownik pojazdu.
Tak, ważne jest aby polisa AC podpisana była przez przedstawiciela ubezpieczyciela lub agenta podpisem tradycyjnym wraz z pieczęcią firmową lub podpisem elektronicznym (możliwym do weryfikacji).
NFOŚiGW po zawarciu umowy o udzielenie wsparcia może przeprowadzić indywidualną kontrolę, w trakcie której należy przedłożyć dokumenty wskazane przez NFOŚiGW. Co do zasady po zakończeniu okresu trwałości Przedsięwzięcia, Wnioskodawca nie musi dokonywać żadnych czynności chyba, że zostanie wylosowany do kontroli – w tym wypadku pracownik NFOŚiGW kontaktuje się bezpośrednio z Wnioskodawcą
W przypadku zakupu pojazdu nie jest wymagane potwierdzenie uregulowania należności za zakup pojazdu.
49. Jak wyliczyć okres 24 miesięcy, w czasie których muszę być właścicielem samochodu elektrycznego?
Okres trwałości Przedsięwzięcia wynosi 2 lata od dnia zakończenia realizacji przedsięwzięcia. Zakończenie realizacji przedsięwzięcia to data wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego oraz stanowiącej podstawę do rejestracji pojazdu (przez Wnioskodawcę), a w przypadku leasingu/ wynajmu długoterminowego jest to data przekazania OOW (Korzystającemu) pojazdu elektrycznego do używania albo używania i pobierania pożytków na podstawie protokołu przekazania pojazdu
Zgodnie z ust. 6 Programu NaszEauto podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Zasada ta wynika z Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 zatwierdzonych przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dnia 18.11.2022 r. Natomiast Wytyczne zostały wydane na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Zasady Programu NaszEauto wskazują obowiązek ubezpieczenia pojazdu polisą AC. Warunek ten wynika z zabezpieczenia Wnioskodawcy przed koniecznością zwrotu dotacji w przypadku szkody całkowitej lub kradzieży pojazdu. Należy podkreślić że zgodnie z warunkami umowy w przypadku powyższych zdarzeń Wnioskodawca ma obowiązek zwrotu części dotacji wraz z odsetkami.
Nie jest to warunek obligatoryjny. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesje praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla.
W przypadku załączenia pozwolenia czasowego, wniosek zostanie odesłany do korekty celem uzupełnienia o wymagany dokument tj. dowód rejestracyjny.
Weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla jest jedną z form zabezpieczenia warunków umowy. Wnioskodawca składając wniosek o udzielenie wsparcia dokonuje wyboru formy zabezpieczenia warunków umowy wskazując cesję praw z polisy AC lub weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową wystawcy weksla.
Weksel wraz z deklaracją wekslowej, podpisane zgodnie z instrukcją wskazaną TUTAJ należy przesłać:
• po otrzymaniu wiadomości e-mail o uzyskaniu wsparcia tj. należy otworzyć link załączony w wiadomości – link jest aktywny 30 dni,
• pod załączonym linkiem zapisana jest:
• umowa o udzielenie wsparcia podpisana przez przedstawicieli NFOŚiGW – nie ma potrzeby podpisywania umowy przez OOW, gdyż składając wniosek o udzielenie wsparcia OOW od razu zatwierdza warunki umowy, które stanowią integralną część z wnioskiem,
• potwierdzenie zawarcia umowy,
• wzory dokumentów dot. zabezpieczenia umowy tj. wzór weksla oraz częściowo wypełniona deklaracja wekslowa lub wzór zawiadomienia o cesji praw z polisy AC.
Po otrzymaniu wiadomości o przyznaniu dofinansowania OOW musi dostarczyć do NFOŚiGW dokument potwierdzający zabezpieczenie umowy – jeśli jest to weksel oraz deklaracja wekslowa oryginały dokumentów, których podpisy poświadczone są przez notariusza należy przesłać do Kancelarii NFOŚiGW (możliwe jest również osobiste dostarczenie oryginału dokumentów do Kancelarii NFOŚiGW). W przypadku cesji praw z polisy AC należy dokument przesłać na adres naszeauto@nfosigw,gov.pl (w tytule wiadomości należy wskazać numer umowy o udzielenie wsparcia, która jest tożsama z numerem wniosku).
Wnioskodawca.
Tak. Instrukcja podpisywania weksla i deklaracji wekslowej dostępna jest TUTAJ
Nie, w momencie rozliczenia i zamknięcia umowy weksel oraz deklaracja wekslowa zostaną komisyjnie zniszczone i z czynności tej zostanie sporządzony protokół. Ta sama sytuacja odnosi się do weksla i deklaracji wekslowej, do której zgłoszone zostaną uwagi w trakcie weryfikacji dokonywanej przez pracownika NFOŚiGW.
Weksel wraz z deklaracją wekslową, potwierdzony notarialnie należy przesłać/dostarczyć do siedziby NFOŚiGW, ul. Konstruktorska 3A, 02-673 Warszawa (na kopercie należy wskazać nr umowy o udzielenie wsparcia)
Wniosek wskazuje wszystkie numery PKD. W przypadku problemów należy kontaktować się na adres naszeauto@nfosigw.gov.pl
Tak, przy wniosku należy załączyć fakturę pierwotną oraz korektę faktury lub notę korygującą wystawioną do faktury, w której jako nabywca wskazany jest Wnioskodawca.
Należy skorzystać z bazy danych prowadzonej przez UOKiK dostępnej na https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary
Wniosek należy złożyć po odbiorze pojazdu przez Wnioskodawcę oraz zawarciu i opłaceniu polisy OC/AC.
Nie, wnioskodawcą może być wyłącznie osoba fizyczna lub osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. W tym wypadku pojazd elektryczny należy zakupić lub podpisać umowę leasingu/wynajmu długoterminowego na JDG.
65. Okres trwałości obowiązuje do 06.05.2027 r. kiedy mam dokonać zwrotu pojazdu firmie leasingowej?
Pojazd musi być użytkowany do końca ostatniego dnia okresu trwałości. W opisanych przykładzie zwrot pojazdu firmie leasingowej powinien nastąpić najwcześniej 07.05.2027 r.
Tak, pod warunkiem, że płatności te spełniają definicję opłaty wstępnej wskazaną w Programie NaszEauto tj. przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany.
