Skip to main content
2025-10-14

Zmiany w regulaminie naboru wniosków programu NaszEauto

OGŁOSZENIE O NABORZE

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego NaszEauto.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o objęcie wsparciem w ramach programu priorytetowego NaszEauto.

Cel programu:

Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1, M2 oraz N1.

Ostateczni Odbiorcy Wsparcia[1]:

  1. zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M1:
    • osoby fizyczne[1];
    • osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG);
    • parki narodowe.
  2. zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M2 i N1:
  • osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG);
  • organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  • parki narodowe;
  • państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
  • państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych lub prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzących działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ.

 

Wartość i intensywność dofinansowania:

Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) Maksymalna cena netto pojazdu[3]

wynikająca
z faktury

Bazowa kwota wsparcia Premia za zezłomowanie samochodu spalinowego[4] Łączna kwota wsparcia[5] Intensywność wsparcia do ceny netto pojazdu
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M1
osoby fizyczne – zakup  

 

 

 

 

 

 

 

225 000

30 000 nd 30 000 nd
30 000 10 000 40 000
osoby fizyczne z KDR[6]– zakup 35 000 nd 35 000
35 000 5 000 40 000
osoby fizyczne – leasing/wynajem do 35 000 nd do 35 000
do 35 000 5 000 do 40 000
JDG – zakup 30 000 nd 30 000
30 000 10 000 40 000
JDG – leasing/wynajem do 30 000 nd do 30 000
do 30 000 10 000 do 40 000
parki narodowe – zakup 30 000 nd 30 000
30 000 10 000 40 000
parki narodowe – leasing/wynajem do 30 000 nd do 30 000
do 30 000 10 000 do 40 000
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M2
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – zakup nd do 590 000 nd do 590 000 do 50%
do 590 000 10 000 do 600 000
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – leasing/wynajem do 590 000 nd do 590 000 do 50%
do 590 000 10 000 do 600 000
parki narodowe -zakup do 590 000 nd do 590 000 do 50%
do 590 000 10 000 do 600 000
parki narodowe -leasing/wynajem do 590 000 nd do 590 000 do 50%
do 590 000 10 000 do 600 000
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii N1
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – zakup  

 

 

 

 

 

nd

do 60 000 nd do 60 000 do 30%
do 60 000 10 000 do 70 000
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – leasing/wynajem do 60 000 nd do 60 000 do 30%
do 60 000 10 000 do 70 000
parki narodowe -zakup do 60 000 nd do 60 000 do 30%
do 60 000 10 000 do 70 000
parki narodowe – leasing/wynajem do 60 000 nd do 60 000 do 30%
do 60 000 10 000 do 70 000

 

Koszty kwalifikowane

  1. Koszty, z zastrzeżeniem pkt. 2, uznaje się za kwalifikowane jeśli zostały poniesione na przedsięwzięcia, których zakończenie realizacji nastąpiło w okresie od 01.07.2024 r. do
    03.2026 r.;
  2. Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia dot.:
  • zakupu nowych zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii[7] M1, M2 oraz N1;
  • opłaty wstępnej[8] ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego,

Podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.

Terminy i sposób składania wniosków

Wnioski należy składać w terminie od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków.

Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania dedykowanej puli środków.

Przygotowane wnioski należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) przy zastosowaniu podpisu, o którym mowa w § 3 ust. 4 Regulaminu naboru wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć ze środków Programu realizującego Inwestycję E1.1. Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wysłania przez GWD .

Wnioski, które wpłyną po terminie lub w niewłaściwej formie nie będą rozpatrywane.

Wnioskodawcy będą informowani o wyniku oceny poprzez wiadomość e-mail wysyłaną na adres wskazany we wniosku o objęcie wsparciem przedsięwzięcia.

Alokacja

Kwota alokacji dla dofinansowania w formie dotacji  – do 1 181 997 750 zł i nie może przekroczyć kwoty 273 750 000 EUR (przyjęty został kurs 4,3178 zł /1 euro).

Formy dofinansowania:

Wsparcie bezzwrotne z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dotacja).

Dane kontaktowe:

Tel. 22 45 90 800 (Infolinia NFOŚiGW)

e-mail: naszeauto@nfosigw.gov.pl

Klauzula informacyjna

Pełna informacja o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się na stronie Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Informujemy, że możliwość składania wniosków do NFOŚGW dla Wnioskodawców będących:

  • osobami fizycznymi wykonującymi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG) – dot. wsparcia do pojazdów kat. M2 i N1;
  • organizacjami pozarządowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  • parkami narodowymi;
  • państwowymi jednostkami budżetowymi realizującymi zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
  • państwowymi osobami prawnymi realizującymi zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
  • jednostkami samorządu terytorialnego oraz ich związki w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych lub prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzących działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ

rozpoczyna się od 20.10.2025 r. od godz. 09:00

 

[1] Ostatecznymi odbiorcami wsparcia mogą być wyłącznie osoby pełnoletnie.

[2] Przez osoby fizyczne należy również rozumieć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nierejestrowaną.

[3] Przez cenę netto pojazdu rozumie się cenę zakupu pojazdu bez wyposażenia dodatkowego, które nie stanowi wymaganej część pojazdu tj. do ceny netto pojazdu nie wlicza się elementów pojazdu, które nie zostały wybrane/skonfigurowane jako opcja „zamienna” w stosunku do wersji standardowej.

[4] Premia za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. Przez premię rozumie się zwiększenie dofinansowania ze względu na spełnienie wymaganego warunku. Szczegółowe zasady udzielania premii wskazane są we wniosku o udzielenie wsparcia.

[5] Łączna wysokość wsparcia w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej.

[6] W rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.

[7] Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym

[8] przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana ze wsparcia.

Nie czekaj!

ikona formy składania wniosków

Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków. Wnioski przyjmowane są wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (tzw. GWD)

INFOLINIA NFOŚIGW

INFORMACJE O PROGRAMIE I WNIOSKACH

INFORMACJE DOTYCZĄCE INFOLINII NFOŚIGW

Godziny pracy infolinii 7.30-15.30
W godz. 15.00 – 15.30 są obsługiwane wyłącznie telefony już oczekujące na połączenie z konsultantem. Wszystkich, którzy nie uzyskają połączenia do godziny 15.30, zapraszamy do kontaktu następnego dnia.

DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI