Zmiany w regulaminie naboru wniosków programu NaszEauto
OGŁOSZENIE O NABORZE
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego NaszEauto.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza nabór wniosków o objęcie wsparciem w ramach programu priorytetowego NaszEauto.
Cel programu:
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii M1, M2 oraz N1.
Ostateczni Odbiorcy Wsparcia[1]:
- zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M1:
- osoby fizyczne[1];
- osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG);
- parki narodowe.
- zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M2 i N1:
- osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG);
- organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- parki narodowe;
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych lub prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzących działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ.
Wartość i intensywność dofinansowania:
Ostateczny Odbiorca Wsparcia (OOW) | Maksymalna cena netto pojazdu[3]
wynikająca |
Bazowa kwota wsparcia | Premia za zezłomowanie samochodu spalinowego[4] | Łączna kwota wsparcia[5] | Intensywność wsparcia do ceny netto pojazdu |
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M1 | |||||
osoby fizyczne – zakup |
225 000 |
30 000 | nd | 30 000 | nd |
30 000 | 10 000 | 40 000 | |||
osoby fizyczne z KDR[6]– zakup | 35 000 | nd | 35 000 | ||
35 000 | 5 000 | 40 000 | |||
osoby fizyczne – leasing/wynajem | do 35 000 | nd | do 35 000 | ||
do 35 000 | 5 000 | do 40 000 | |||
JDG – zakup | 30 000 | nd | 30 000 | ||
30 000 | 10 000 | 40 000 | |||
JDG – leasing/wynajem | do 30 000 | nd | do 30 000 | ||
do 30 000 | 10 000 | do 40 000 | |||
parki narodowe – zakup | 30 000 | nd | 30 000 | ||
30 000 | 10 000 | 40 000 | |||
parki narodowe – leasing/wynajem | do 30 000 | nd | do 30 000 | ||
do 30 000 | 10 000 | do 40 000 | |||
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii M2 | |||||
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – zakup | nd | do 590 000 | nd | do 590 000 | do 50% |
do 590 000 | 10 000 | do 600 000 | |||
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – leasing/wynajem | do 590 000 | nd | do 590 000 | do 50% | |
do 590 000 | 10 000 | do 600 000 | |||
parki narodowe -zakup | do 590 000 | nd | do 590 000 | do 50% | |
do 590 000 | 10 000 | do 600 000 | |||
parki narodowe -leasing/wynajem | do 590 000 | nd | do 590 000 | do 50% | |
do 590 000 | 10 000 | do 600 000 | |||
Zeroemisyjne pojazdy elektryczne kategorii N1 | |||||
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – zakup |
nd |
do 60 000 | nd | do 60 000 | do 30% |
do 60 000 | 10 000 | do 70 000 | |||
OOW wskazani w ust. 7.4 b z wyłączeniem parków narodowych – leasing/wynajem | do 60 000 | nd | do 60 000 | do 30% | |
do 60 000 | 10 000 | do 70 000 | |||
parki narodowe -zakup | do 60 000 | nd | do 60 000 | do 30% | |
do 60 000 | 10 000 | do 70 000 | |||
parki narodowe – leasing/wynajem | do 60 000 | nd | do 60 000 | do 30% | |
do 60 000 | 10 000 | do 70 000 |
Koszty kwalifikowane
- Koszty, z zastrzeżeniem pkt. 2, uznaje się za kwalifikowane jeśli zostały poniesione na przedsięwzięcia, których zakończenie realizacji nastąpiło w okresie od 01.07.2024 r. do
03.2026 r.; - Kwalifikowalność kosztów ustala się zgodnie z Zasadami w zakresie wydatków kwalifikowalnych w ramach programów objętych wsparciem ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z zastrzeżeniem, że kwalifikowane są koszty przedsięwzięcia dot.:
- zakupu nowych zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych kategorii[7] M1, M2 oraz N1;
- opłaty wstępnej[8] ustalonej w umowach leasingu/wynajmu długoterminowego,
Podatek od towarów i usług (VAT) jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski należy składać w terminie od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji środków.
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym, do wyczerpania dedykowanej puli środków.
Przygotowane wnioski należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) przy zastosowaniu podpisu, o którym mowa w § 3 ust. 4 Regulaminu naboru wniosków o objęcie wsparciem przedsięwzięć ze środków Programu realizującego Inwestycję E1.1. Wzrost wykorzystania transportu przyjaznego dla środowiska w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje data jego wysłania przez GWD .
Wnioski, które wpłyną po terminie lub w niewłaściwej formie nie będą rozpatrywane.
Wnioskodawcy będą informowani o wyniku oceny poprzez wiadomość e-mail wysyłaną na adres wskazany we wniosku o objęcie wsparciem przedsięwzięcia.
Alokacja
Kwota alokacji dla dofinansowania w formie dotacji – do 1 181 997 750 zł i nie może przekroczyć kwoty 273 750 000 EUR (przyjęty został kurs 4,3178 zł /1 euro).
Formy dofinansowania:
Wsparcie bezzwrotne z planu rozwojowego w ramach inwestycji E1.1 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (dotacja).
Dane kontaktowe:
Tel. 22 45 90 800 (Infolinia NFOŚiGW)
e-mail: naszeauto@nfosigw.gov.pl
Klauzula informacyjna
Pełna informacja o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się na stronie Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Informujemy, że możliwość składania wniosków do NFOŚGW dla Wnioskodawców będących:
- osobami fizycznymi wykonującymi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (JDG) – dot. wsparcia do pojazdów kat. M2 i N1;
- organizacjami pozarządowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- parkami narodowymi;
- państwowymi jednostkami budżetowymi realizującymi zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- państwowymi osobami prawnymi realizującymi zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ;
- jednostkami samorządu terytorialnego oraz ich związki w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych lub prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty lub prowadzących działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ
rozpoczyna się od 20.10.2025 r. od godz. 09:00
[1] Ostatecznymi odbiorcami wsparcia mogą być wyłącznie osoby pełnoletnie.
[2] Przez osoby fizyczne należy również rozumieć osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą nierejestrowaną.
[3] Przez cenę netto pojazdu rozumie się cenę zakupu pojazdu bez wyposażenia dodatkowego, które nie stanowi wymaganej część pojazdu tj. do ceny netto pojazdu nie wlicza się elementów pojazdu, które nie zostały wybrane/skonfigurowane jako opcja „zamienna” w stosunku do wersji standardowej.
[4] Premia za zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia był właścicielem/współwłaścicielem co najmniej 3 lata oraz zezłomowanie samochodu nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r. Przez premię rozumie się zwiększenie dofinansowania ze względu na spełnienie wymaganego warunku. Szczegółowe zasady udzielania premii wskazane są we wniosku o udzielenie wsparcia.
[5] Łączna wysokość wsparcia w przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej.
[6] W rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.
[7] Zgodnie z kategoriami, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym
[8] przez opłatę wstępną należy rozumieć określoną w umowie leasingu jednorazową opłatę należną od leasingobiorcy na rzecz firmy leasingowej, służącą pokryciu określonej części kapitału do spłaty przez leasingobiorcę. Opłata wstępna nie zawiera innych kosztów, opłat i innych należności związanych z zawarciem Umowy Leasingu i jest wyszczególniana w fakturze wystawianej przez firmę leasingową, do uiszczenia której leasingobiorca jest zobowiązany. Opłata wstępna w całości lub w części jest pokrywana ze wsparcia.